Skip to main content

Portugal/Spanien 22

Dette års sommerferie gik til portugal og syd spanien men da vi kun havde 3 uger måtte vi køre meget de første 2 dage.

Hjemme fra fredag eftermiddag og så ellers syd over.

Vejret er fint og vi er heldig ikke at sidde i kø.

Vi har en overnatning på en resteplads i tyskland. Lørdag morgen forsætter vi først mod paris og sener mod  Bordeaux.

Sidst på eftermiddagen finder vi en gratis stell plade 10 km fra mortorvejen i byen Prahecq.

Dejlig stille plads med gratis strøm der er gode muligheder for gå ture. Vi nyder solen og for slappet af  og gået en lang tur.

IMG 20220723 180554

Næste morgen starter vi tidligt kl 5 er vi på vej mod Porto.

Det bliver en lang dag med mange kørte km heldigvis vinder man en time når man kære ind i Portugal.

Vi når vores bestemmelses sted en p plads i porto med udstigt over floden  og alle portvinshusene på den anden side.

Porto er en af Europas ælste byer og blev grundlagt af romerne. Mandag gik med at vandre rundt i Porto ,vi gik langs Douro floden og så alle portvinshusene.

IMG 20220724 182946

C56I8835fb

Vi forlader Porto og skal ud og finde et lille kapel  ude i vandet anders har set mange foto. ( Scnhor de pedra ) den skulle lige ude ved kysten når byen Brito.

Vi køre noget rundt ad små dårlige kystveje men er heldig og finder stedet er er en fin p plads så vi beslutter at lave en overnatning vi tjækker p pladsen for skilte men der er ingen forbudt skilte.

Vi tilbringer eftermiddagen med at nyde området og feriens første øl på en bar tæt på stranden og  kapelet.

Her er ikke næsten ingen turister kun de lokale som også nyder livet.

C56I8937fb

C56I9059 fb

Efter en fin aften og god nats søvn beslutter vi os for at finde en campingplads så vi kan få vasket tøj.

Næste dag køre vi til Lissabon vi er heldige at få den sidste plads på stell pladsen Braco De Prata.

Lidt gammel og slidt plads med dårlige bade forhold men den ligger perfekt hvis man vil opleve Lissabon nye bydel.

Vi brugte et par dage her så bla bro vaso da Gama og Torre vasco de gama samt Oceanario de lisaboa.

Den nye bydel er rigtig flot om aftnen når der er lus på alle bygningerne.

Vi var også en tur i Lisabon gamle bydel og ude ved Belem hvor vi smagte de gode kager pasteis de belem fra det gamle konditori.

C56I9167fb

IMG 20220728 113010

Vi køre meget tidligt ud fra stellpladsen åbner selv porten anders vil tage sol opgangsfoto af broen vasco da gama der er fine pakering plads men om man må overnatte ved vi ikke.

C56I9168fb

Så forsatte vi turen ned mod Lagos dog med stop ved statuen Cristo Rei. selve statuen er 82 m høj og sikke en flot udsigt fra toppen.

C56I9466

C56I9167fb

Et af turens højdepunkter er at gense kysten ved Lagos anders elsker disse flotte strande og klippelformationer.

Derfor tager vi et par overnatninger på campingpladsen i Lagos ( Camping Trindada ).

Det er en meget primitiv plads men der er dag blevet renoveret lidt siden vi var der for nogle år siden.

Vi får vandret nogle lange ture både i byen og ud til aften foto af de berømte strande.

C56I9484fb

C56I9620

Vores ferie forsætter i Malage  vi tager nogle dage i torremolinus på campingpladsen.

Herfra kan man tage bus eller tog til Malaga.

Vi oplever Malaga samt en fantastisk solnedgang fra toppen af Gibralfaro klippen og besøger igen den gamle sherry bar Antigua Casa de Guardia.

C56I9625

C56I9615 1

IMG 20220802 175538

Vi køre igen men denne gang lidt mod midt Spanien vi skal se møllerne ved Consuegra.

Disse møller ligger højt oppe med et fantastisk udsigt.

Vi køre helt op og gør hold for natten. Anders er igen ude og tage foto først af solnedgangen og han er også på pletten da solen står op.

C56I9787fb

C56I9794fb

Der er hede bølge i spanien og vi tager en enkel overnatning på campingpladsen i Toleda men det er så varmt at vi ikke gider se byen før til aften men til vores store overraskelse lukker byen ned kl 19 så den bytur får vi ikke noget ud ad.

Det bliver kun til en stor fadøl tilbage på campingpladsen.

IMG 20220804 194426

Turens sidste oplevelse i spanien er vandfaldsparken Monasterio de Piedra vi finder en campingplads i nærheden i byen Nuevalos.

Det er en rigtigt flot park med vandreruter og mange vandfald det koster 16E pr person at komme ind i parken også for man samtidiget engang til at gammelt kloster.

C56I9995

C56I9977

C56I9963fb

C56I8937fb

På vej mod danmark tager vi et stop i frankrig for at se slottet Chateau de chenonceau vi fandt en campingplads camping des myrtilles hvorfra man kunne gå til slottet som ligger ved floden le cher.

Dette sted er utroligt smukt og vi fik gået nogle lange ture.

C56I9948fb

Vi sætter nu kursen hjem over dag 3 ugers ferie er slut.