Skip to main content

Bornholm

Vognen er pakket mangler bare lige at at komme vand på men øv øv alle vandslanger er frosset.

Der går 1 time med varme på før det hele er tøet op.
Vi skal huske at blæse slangerne igennem efter brug her om vinteren.Kl 1130 er det endlig afgang mod ystad flot solskin og 5 grader.

Vi køre en smut forbi sturup Raceway Anders er vild med racerbiler, det vil vi også besøge engnag når der er løb

Turen går vidre forbi Malmø lufthavn også mod Ystad.

Her får vi handlet og set hvor færgen sejler fra mod Rønne.

Vi ser på havnen og køre lidt rundt. Vi finder en lækker autocamper plads lidt uden for ystad.
Her bestemmer vi os for at holde. Går en en tur får aftensmad og ser den flot solnedgang.Kl 2330 køre vi til færgen.

Sejlturen går hurtigt så kl 2 holder vi for natten.

Næste morgen fik vi frisk morgenbrød fra konditerbager i Rønne.
Derefter gik turen mod Dueodde fyr. På vejen gjorde vi hold ved sommerhuset, hvor Anders holdte sommerferie som barn.

Efter vi havde set Dueodde fyr, gik vi ned til vandet, hvor vi fik nogle gode skud.

Pågrund af sne fik vi desværre ikke set Paradisbakkerne, dette gjorde at vores tur blev forkortet.
Vi kørte derfor videre mod Gudhjem.

Før vi ankom til Gudhjem, stødte vi på en lille havn ved navn Listedhavn, her holdte vi vores frokost.

Næste stop før Gudhjem var Stavehøj, hvor vi gik ind og så vandfaldet. Her kunne man se at der var faldet en del sne, da der stadig var rigtigt meget tilbage.

Faktisk kunne man ikke se vandfaldet på grund af sne og istapper. Da vi kom frem til Gudhjem, så vi en mølle og fik kaffe med udsigt ud til Østersøen.
Eftermiddagen begyndte med et lille kig på Østerlasrundkirke.

Her skinnede solen meget, dog var vinden stadig meget kold.Sidste stop denne dag var ved P-pladsen med udsigt til Hammerhus.

Her gik vi en tur for at finde gode steder, hvor Anders kunne tage billeder den efterfølgende dag.
Vi så løvehovderne samt ruinen. Om aften fik Anders mulighed for, at fortograferer den smukke solnedgang, hvilket han var meget glad for.

Anders startede dagen med morgenskydning af solopgangen mens jeg blev i camperen og lavede morgen kaffe og fik ryttet op.

I dag skal vi besøge Bornholms rovfygleshow. Det var et flot show, fuglene kom meget tæt på . Jeg mærkede vingnen af en havørn på min kind.

Senere på dagen kørte vi til ekkodalen hvor vi fik frokost.

Eftermiddagen gik med at se døndalen. Vi fandt en lille p plads lidt uden for Rø og gik ind til Danmarke højeste vandfald 20 m.
Anders fil taget nogle foto og afprøvet hans nye lee filtre.

Tilbage i camperen blev vi enige om at slappe af resten af dagen. Vi kørte til hullehavn campingplads hvor vi fik en plads med flot hav udsigt.

Vi var kun 3 vogne på hele pladsen.

Dagens første stop var Rågeriet i Svaneke.

Anders tog foto og vi fik købt røget makrel og fiskefrikadeller. Ture forsatte til Almindingen hvor vi skulle på Bison safarie.

Vi kørte lidt rundt før vi fandt et sted at holde. Så begyndte vi gå turen i højt sne efer en halv time kom vi frem til det indhegnet område.
Vi gik rundt om Svinemosen og vedre ud til lindsbjerghus, derefter tilbage af chr X vej en vandre tur på 6 km desværre så vi ingen bisonokser øv øv.

Kun nogle ænder, en trane og en del dådyr. Flere gange kunne vi høre spætterne.
Tilbage i autocamperen troede anders han havde taget 2 left vandresokker på men l står for large hi hi hi.
Kl var blevet frokost tid og vi kørte mod rytterknægten men måtte opgive da vejen op var fuld af is og sne.

Frokosten blev derfor spist ved lilleborg. Det var nogle gode rg makrel.Eftermiddagen gik med en bytur i Nexø vi fik kaffe hos den lokale bager.

Dagens sidste stop blev Hasle campingplads hvor vi gik ud til vandet og så solnedgang.

Sidste dag på bornholm gik med en tur rundt i Rønne også kørte vi ud til galløkken hvor vi slappede af gik en tur i området.

Vi blev også enige om at køre op til hornborgasjøn for at se på traner.

Vi kunne dog se på deres hjemmeside at der ikke var kommet så mange traner endnu.

Vi ankom til søen om formiddagen fik en god plads til camperen med udsigt til søen og tranerne.

Dagen gik med at kigge på traner og svaner. Dagene trane tal var desværre kun 1750. Dagen efter kørte vi retur mod danmark.

Vi synes det har været en god tur med solskin dag stadig koldt især om natten. Det at køre autocamper passer os rigtig godt.

Vi glæder os meget til næste tur der går til nord Italien.