Skip to main content

Italien/Frankrig

Endelig kom dagen vi havde talt ned til  vores orlovs tur til Italien og Frankrig.

Kører turen ned gennem Tyskland skabte en del problemer.

Først taber vi en kaliberbolt, men får med hjælp fra Adac fundet en anden bolt og kan komme videre.

På vej op over Brenner passet sætter bilen lidt ud, for så igen at tage fat.

Vi kører ind på campingplads i Steiner og efter en snak med værkstedet i Danmark.

Vi bestemmer os for, at finde et Ford værksted.

Vi bliver henvist til Ford i Trento, et stort lækkert værksted med super service.

Værkføren kører en tur, hvorefter camperen kommer op på liften.

Værkstedet går nu i gang, med at gennemgå bilen og efter 1-1,5 time kommer de ud til os, med beskeden om at vi har en utæt pakning, som de her strammet, så vi nu kan køre videre.

Da vi spørger til prisen, siger de, det ikke koster noget - sikke en service.

Vi vælger, at kører tilbage til campingpladsen Stiener, da det nu vil være for sent, at fortsætte til Firenze.

Fredag den 1. Maj kører vi mod Firenze.

Det er italiensk helligdag, så der er meget trafik og vi holder i kø ad flere omgange, men kl. 15 holder vi endelig på stellplads Gelsomino.

Herfra er der ca. 2 km. til Piazzale Michelangelo og 2 km til Guldbroen og Firenze centrum.

Vi bruger de næste par dage, til at se byen. Anders får også taget nogle aften stemningsbilleder.

Turens næste stop er byen Civita Bagnoregio, som også kaldes den døende by, fordi byen ligger på en isoleret klippetop bestående af tufsten, som er begyndt, at styrte sammen.

I stedet for at være omgivet af vand, finder man her en dyb kløft, så eneste vej til byen er en gangbro.

Vi gør hold for natten på en stellplads ved byen Lubriano det koster 5 Euro incl. el.

Fra Lubriano kan man se over til den Døende by.

Vi går en aftentur, for at tage billeder, men der er ikke meget lys på byen. Lidt øv men gratis WIFI, så vi får lige ringet hjem.

Da vi kommer tilbage i camperen, er der fest på pladsen ved siden af stellpladsen.

Der er musik og fyret op i grillen Kl. 22.30 bliver der ro igen.

Vi forsætter mod Grand Sasso, hvor vi godt vil se borgruinen Castello di Calascio.

Anders vil gerne tage billeder af borgen i morgenlyset.

Vi ankommer til byen Calascio, men vi må desværre ikke kører de sidste 3 km op til Rocco Calascio.

Vi får frokost på p-pladsen i byen, hvor der også er bord og bænke, men det bliver en hurtig frokost da bonden kommer med alle sine får.

Vi bestemmer os for, at gå op til borgen.

Vi følger vejen de 3 km op fra 1200 m. til 1500 m. Det er en varm tur og næsten oppe, ser vi en sti, den vil vi søge at følge ned.

Anders tager fotos og finder steder til solopgangs skydningen.

På vej ned snupper vi en Gross 666 cl. øl . Turen ned langs stigen tager 17 min., så det er den vej vi skal op ad igen imorgen kl. 5. Resten af dagen er ren afslapning og tidligt i seng.

Kl. 5 er vi på vej op til borgen.

Det er lidt svært at se, det første stykke vej, men vi går stille og roligt og ankommer til toppen lige før solopgang.

Anders tager fotos, da der er et flot lys den første time. Kl 7.30 drikker vi kaffe, inden vi returnere ned til camperen.

Da vi har en del vasketøj og skrive arbejde m.m., kører vi til campingpladsen Gran Sasso.

Her får vi ordnet alt de praktiske samt slappet af. Der er gratis WIFI, så vi kan igen komme i kontakt med vores datter i Danmark.

Vi køre fra Gran Sasso med kurs mod Gargano halvøen. Det er en lang bakket tur, rundt om øen.

På terrasser langs nordkysten dyrkes der citrus og oliven.

På de sydlige skråninger gror der vinranker.

Vi synes her er meget ødet beskidt og støvet. Vi handler i byen Vieste, spiser frokost og finder en rigtig god autocamperplads, men den har desværre lukket en mdr. endnu øv.

Der er ellers en flot klippekyst samt strand ved Vieste.

Vi beslutter, at køre videre syd over til Cartel del Monte. GPSén sender os ud på en vej og pludselig ender den i vejarbejde og kæmpe sten.

Sikke en oplevelse....vi ved ikke, hvor vi er og GPSén kan vi ikke regne med. Her er meget øde, masser af skrald, prostitueret og lommetyve.

Vi køre bare lige ud ca. 30 km og vi er pludselig tilbage i Foggia. Dagens lektie er STOL aldrig fuldt ud på GPSén, husk at tjekke kortet.

Vi kommer på rette vej og kl. 17.30 holder vi på en helt ny autocamperplads. Her er flotte badeforhold samt gratis WIFI. Vi er de eneste på pladsen. Solen skinner og der er 30 grader.

I dag skal vi besøge Catel Del Monte en borg/slot, fyldt af mystik med en storslået udsigt.

Vi ser borgen både inde og ude. Anders finder gode skyder steder til stemningsfoto.

Efter en del besvær med betalingen og åbning af låge, får vi sat kursen mod Napoli.

Bilen har desværre stadig lidt problemer og det har GPSén også. Kl. 12 ankommer vi til camping Zensur, som ligger lige ved udgravningerne af Pompei.

Vi finder en plads, køber WIFI og går ud for at handle lidt ind.

Hele eftermiddagen går med at se Pompei. Det er lidt underligt, at gå rundt, det er som om tiden har stået stille i 2000 år.

Så kom dagen hvor vi skulle op på Vesuv.

Vi køber billetter til campingpladsens bus og kører med første tur kl. 10.30. Det går meget op ad af små veje, så vi er glade for, at vi ikke tog turen i autocamperen.

På p-pladsen siger buschaufføren, at vi har 1-1,5 time til vi vil blive afhentet igen.

Vi går opad i 30 min. til kraterkanten i hurtigt tempo. Det er både fascinerende og skræmmende, at stå på Vesuvs top og se ned i det store krater.

Nogle steder siver der damp ud mellem sprækkerne. Det vidner om, at der er liv i Vesuv glohede indre.

Anders for taget billeder og vi når tilbage til bussen i tide.

Det var ikke alle fra bussen der fik nået toppen af krateret.

Vi synes nu, at vi har set nok af syd Italiens fattighed og beslutter  derfor at køre mod nord til Pisa.

Efter morgenmaden er det afgang, men nu siger bilens computer motorfejl. Anders tjekker bilen, mens jeg betaler og fejlen forsvinder, medens vi kører mod Pisa.

Bilen kører godt, der er ingen problemer, vi vælger derfor,at køre et langt stræk.

Vi spiser derfor en hurtig frokost og kører videre.

Kl. 15 ankommer vi til campingpladsen i Pisa, der er kun 10 min. gang fra campingpladsen til domkirkepladsen.

Campingpladsen er hyggelig med fine toilet forhold samt pool. Der er WIFI og vi får 16 timer gratis.

Efter den lange kører tur går vi en tur rundt om domkirkepladsen og ser på tårnet udefra.

Vi har hjemmefra besluttet, at vi vil op i den skæve tårn, så vi står tidligt op den næste morgen og er derfor de første inde i tårnet.

Sikke en flot udsigt ud over Pisa. Vi ser også domkirken indefra den er flot.

Resten af dagen går med tøj vask og afslapning ved poolen.

Først på aftenen går vi ind til byen hvor vi spiser pizza og Anders tager billeder på pladsen ved tårnet.

I dag tager vi toget til Lucca .

Vi slentre rundt i byen og er oppe i tårnet Guinigi, som har træer på toppen herfra er der en fantastisk udsigt ud over byen.

Vi køber en øl på Piazza del Mercato, som engang var et romersk amfiteater.

Vi ser Casa di Puccini og går langs bymuren tilbage til stationen. Hurra i dag bliver Anders 50 år!

Vi hygger derfor med morgenmad og gaver, Sofie er med via Face time - hurra for godt WIFI.

Senere går vi til Pisa og ser alt det andet byen byder på.

Vi slapper af på pladsen og til aften går vi ud og fejrer Anders fødselsdag, et hyggeligt sted. Anders tager aften billeder, ud over floden Arno og vi slutter dagen af med en dejlig stor isdessert.

Nu går turen videre efter 4 dejlige dage i Pisa.

Vi skal besøge Cinque Terre. Vi har hjemmefra fundet 2 pladser ved Levanto , men den ene synes vi ligger for langt fra stationen, så vi beslutter, at bo på camping Acquadolce.

10 min. gang fra stationen, så vi nemt kan komme ud og se de 5 byer.

Vejret er blevet overskyet, så vi går en tur i området. Lidt oppe af vandrestigen mod Monterosso, er der en flot udsigt over Levanto.

Vi går også en tur langsvandet, her er en del surfere. Da de lover dårligt vejr den næste dag, må vi vente med, at udforske de 5 byer, men går små ture i området, skriver på rejsebeskrivelsen og hygger.

Solen skinner og vi står tidligt op.

I dag skal vi se byerne i Cinque Terre.

Vi køber en togbillet som gælder hele dagen, så vi kan gå på vandrestien og få WIFI på samme billet.

Vi tager toget helt til Riomaggiore, som er den østligste af byerne. Byen har snævre gader og ligger i en snæver kløft, der munder ud i en lille havn.

Vi tager nu videre med toget, men det er meget forsinket og der er mennesker overalt. Næste stop er byen Manarola, den ligger utroligt smukt på yderste klippe ved havet.

Havnen er så lille, at man er nødt til, at hejse bådene op på klipperne.

Da tiden går med at vente på toget, springer vi byen Corniglina over, da vi har hørt den tager sig bedst ud fra sø siden.

Vernazza er den by vi synes bedst om. Det er en smuk velholdt og farverig by. Der er stort set kun en gade som via trapper fører ned til havnen.

Byen har et sjovt ottekantet klokketårn.

Vi spiser en sen frokost i byen og Anders finder et sted til aftens billeder.

Vi vælger, at tage tilbage til campingpladsen, hvor vi slapper af og pakker sammen, vi vil nemlig forsætte turen mod Frankrig i morgen.

Først på aftenen tager vi igen toget til Vernezza, men kommer desværre til, at tage det gennemkørende tog til La Spezia. Efter en halv times ventetid, sidder vi i det rigtige tog igen og når frem.

Vi finder det sted Anders har udvalgt til skyder stedet, men her står 4 fotografer allerede og der kommer hurtigt flere til.

Anders får hurtigt taget billeder og vi nyder en øl inden sidste tog hjem til Levanto.

Andet afsnit: Frankrig.

Vi gør et ophold og nyder udsigten over Monaco

Efter et par dages køretur i stille og roligt fart, når vi byen Castellane.

Vi skal ud og køre langs Gorges du Verdon. På en 21 km lang strækning, har den turkisblå Verdonflod gravet sig indtil 700 m. ned i klippen.

Dette har skabt Europas mest spektakulære Canyon område.

Vi overnatter på en autocamper plads lige ned til floden. Castellane er en livlig markedsby omgivet af stejle bjerge.

Vi synes den er rigtig hyggelig. Dagen efter kører vi langs floden til Les Moustiers-Sainte Marie.

Vi ser også lavendel markerne på Plateau de Valensole, de er desværre endnu ikke gået i blomst.

Turens næste stop er St. Tropez, men da vi holder i kø det sidste stykke vej, vælger vi at finde en campingplads.

Det blæser nu en hel del, så vi kører ind på camping les prairies de la mer ved byen Port Grimaud.

Vinden tager yderligere til, i løbet af eftermiddagen og hele natten stormer det vildt.

Vi får ikke sovet ret meget den nat, da bilen vugger frem og tilbage.

Næste dag tager vi til marked i Port Grimaud. Byen minder om Venedig med farverige huse og kanaler.

Vi ser, at man kan sejle til St. Tropez fra havnen, så det vil vi prøve i morgen.

Vi sejler til St. Tropez en rigtig god sejltur. Vi går op og ser Citadellet og den gamle bydel.

På havnen ser vi mange luksus yachter, men finder ellers ikke byen særlig spændende.

Om aften går vi en tur rundt i Port Grimaud og Anders tager billeder i aftenlyset og vi får en lækker is.

I dag har vi sat kursen mod Camargue.

Dette område er kendt for lyserøde flamingoer, hvide heste og sorte tyre.

Det er det fladeste område af Frankrig. Der er laguner og saltpander.

Vores første stop er byen Salin-de Giraud, her ser vi de største saltpander i Europa.

Vi synes dog, det er underligt, at der er så mange camper / campingvogne m.m. i området og får tjekket dvs. rejsebøger.

Vi finder ud af, at der er en stor sigøjnerfest i Les Saintes Maries de La Mer.

Der er sigøjner alle steder i byen, så vi forlader stedet lige så hurtigt vi kom.

Vi køre istedet til Arles. Vi får set Arles, som er bygget op som en miniudgave af Rom.

Rundt omkring i de smalle gader, er der mange levn fra Romer riget. En arena hvor gladiatorer har kæmpet.

Den har buer i to etager og der er plads til 20.000 siddende tilskuere. Den bruges idag til tyrefægtning.

Vi gå en tur rundt i den gamle bydel, her er rigtigt hyggeligt

. Om aften går vi igen ind til byen Arles, for at få taget nogle aften stemningsbilleder.

Resten af tiden får vi slappet af nydt solen og poolen.

Vi er dog også plaget af meget blæsevejr. I morgen går turen videre mod Avignon.

Der skal vi se Palais des papes og katedralen Notra-Dame-Des-Doms. Katedralen er fra det 1200 årh. og støder op til den nordlige del af Pave Paladset.

Bag ved ligger parken på en klippetop og derfra er der en flot udsigt over Rhønefloden.

Vi går rundt i Avignon og kommer til den maleriske gade rue des teinturiers, den følger den lille Sorgueflods løb.

Her er flere gamle vandhjul og en hyggelig stemning.

Der er flere restauranter som har pustet liv i det tidligere farvede kvarter.

Anders står tidligt op og for taget nogle stemningsbilleder af Pave Paladset med Pont St. Benezet.

Denne bro er også fra det 12 årh. Der er kun få buer tilbage, da et højvande i det 17 årh., fik broen til at styrte sammen.

Byen er med de små romantiske gader, bestemt et besøg værd.

Vi har slappet af og nydt ferien og i morgen fortsætter eventyret til Pont du Gard.

Anders fik en en ekstra gave til til sin fødselsdag. Gaven er, at vores datter har valgt, at tage bussen til Paris, så vores rejse skal nu gå over Paris på vejen hjem.

Det har været en af vores store drømme, at se Paris. Vi glæder os til, at holde ferie med vores datter, på den sidste del af turen.

Nå, men tilbage på sporet. Vi har i de sidste par dage besøgt Pont Du Gard.

Vi bruger campingpladsen som fast base og går ind til Pont Du Gard flere gange.

Denne bro er bygget af romerne, for at bringe vand til Nimes. Broen er 350 m. lang og 50 m. høj, den er bygget i tre etager for ca. 2.000 år siden.

For at se byen hvor vandet skulle bringes til, er turens næste stop Nimes.

Her er et af de største Amfitteater, Placeret uden for Italien med plads til mere end 20.000 tilskuere. Det bliver brugt den dag i dag.

Vi ser også parken Jardins de la Fontaine og templet La Maison Carree. Der ligger et magen til i Rom.

Da der ikke er nogle overnatnings mulighed ved Nimes, kører vi til den nærmeste auto camperplads, på vej mod Millau broen.

Da der er en del sigøjnere i området, vælger vi en campingplads ved byen Sommieres.

En rigtig hyggelig lille by, med mange små gader og dejlig stemning.

Vi er inde i Sommieres og ser den gamle bydel med en ringmur. Vi er også oppe og se en gammel borg som ligger lidt oppe ad bjerget.

Her er en flot udsigt ud over byen. I byens park spiller de gamle mænd petanque.

Efter et besøg i byens turistcenter, vælger vi at kører tilbage til Camargue, hvor vi håber at sigøjnerne er væk.

Vi vil nemlig gerne ud og se naturen i området. Der skulle være mange flamingoer, Camargueheste og andre fugle.

Vi forlader Sommieres og har sat kursen mod Saintes Maries de la Mer.

Vi har bestemt at bo på campingpladsen La Brise. Den ligge lige ved havet og har en del vandreruter.

På vejen dertil, ser vi en lavendelmarker i blomst, et rigtigt flot syn.

Vi stopper og Anders tager billder. Efter ca. 1 times kørsel er vi fremme og kan se, at alle sigøjnerne er væk.

Vi finder en plads, på den meget store campingplade La Brise.

Her er meget åbent, uden træer og dermed ingen skygge. De næste dage, går med at vandre rundt i området.

Vi er heldige og ser mange Flamingoer, som står og snadrer i det lave vand.

Der er en del vilde heste, samt mange forskellige fuglearter vi ikke kender.

Vi når i disse dage op på 30 g. så det er meget varmt.

Så har vi forladt Saintes Maries de la Mer med kurs mod Byen Millau.

Vi finder en rigtig hyggelig campingplads med udsigt over floden og Millau broen, det kan ikke være bedre.

Da vi stadig har masser af tid, inden turen går videre mod Paris, vælger vi at blive en lille uges tid.

Vi får set Millau viaduct, dens totale højde er 343 m. høj og er verdens højeste hængebro, den blev kun bygget på 3 år.... Broen er så høj ,at Eiffel tårnet kan stå under den.

Vi får set broen oppe fra og nedefra.

På køre turen tilbage til pladsen spiser vi frokost i en lille hyggelige fransk landsby, med små vandløb i gaderne.

Her køber vi også kager ved en markedsbod, mums de er gode. Millau har en gammel bydel med masser af hyggelige små stræder og forretninger.

Vejret er stadig Mega godt, så vi daser ved poolen. En aften er vi i byen, for at tage billeder i det flotte lys.

Da vi stadig har god tid før mødet med Sofie i Paris, beslutter vi at køre til Loirefloden, for at se, nogle af de flotte slotte.

Første slot vi ser er Chambord, med sine mange snoede tårne.

Derefter kører vi af de franske landeveje mod slottet Chenonceaux som ligger på en ø i floden Cher.

Da klokken er blevet 17, finder vi en lille fransk campingplads med gå afstand til slottet.

Her bliver vi budt velkommen med hånd og navn allerede ved bommen, så man føler sig hurtigt velkommen.

Senere på aften kommer plads chefen rundt på pladsen for at tage imod bestillinger af morgenbrød til næste morgen - sikken en service.

Vi går en aftentur og finder en sti der går ned langs floden. Omme på den anden side af Chenonceaux stottet er der et godt sted til aftenskydning.

Næste morgen vågner Anders, ved lyden af en susen, først tror han det er lejerchefen, der gør wc ér rene? ,og beslutter sig til at åbne døren, og får at se et fantastisk syn af luftballoner, styrter ud af døren men kameraet men hov kommer hurtig tilbage havde glemt at tage sine bukser på.

Vi oplever også en eftemiddag medgamle biler lige uden for campingpladsen.

Vi har nu boet på camping internationale de sidste par dage.

Pladsen ligger ved stationen og på ca 20 min er man inde i centrum af Paris.

Vi besøger byen flere gange også et par gange by night som jeg varmt kan anbefale.

Det er et fantastisk syn at se Eiffel Tårnet efter solnedgangen når de mange lys blev tændt.

Vi henter Sofie på en station i det ikke så pæne paris. Det tog 2.5 time at køre de 29 km.

Vi fandt et sted at parkere camperen og der løb rotter langs vejen overvejen de var alle steder.

Vel tilbage på campingpladsen hygger og slapper af.

Vi tager på rundtur i paris og ser Eiffeltårnet, Triumfbuen, Louvre og Notre Dame, og selvfølgelig skulle sofie besøge Concorde pladsen hvor Ebbe Langberg havde gået.

I Paris sker der hele tiden noget bla er det meget eftertragtet at få taget sine bryllupsbilleder i byen.

Jeg var heldig at få dette billede, som fotografen ikke fik i kassen.

Vi besøger skyskarber kvarteret la defense hvor den grande Arche er.

Den forlænger den historiske akse fra louvre over champs-elysees og Triumfbuen.

Buens dimensioner er 100x100x100 meter.

Ude i la defence kom vi ind i et KÆMPE storcenter, tænker på bilka x 10, der var mennesker alle vegne iført jakkesæt og fine kjoler sådan går man jo på arbejde i Paris.

Efter 10 dejlig dag i Paris er tiden inde til at sætte kursen mod Danmark.

Hvordan afslutter man sådan en rejse.

Jo på en hyggeligt tysk restaurant med store humle og wiener schnitzel.

Turens allersidste stop er Dancamper hvor vi skal se på en ny autocamper Chausson flash 500 En rigtig lækker vogn men vi er i tvivl om der er nok opbevaringsplads.

Familien Jensen er gået i tænkeboks.