Skip to main content

Spanien/Portugal

Kurs mod syd europa.

Vi starter hjemme fra lørdag morgen kursen er sat til første stop Villasaca i midt spanien.

De første par dage går med at køre de 2300 km.

Vi ankommer til stellpladsen i borgos søndag aften.

Efter en dejligkøre tur med fint vejr. Efter en god nat søvn i borgos, kør vi til las hoces del duraton nær byen Villasaca.

Vi har planlagt en overnatning er på p pladsen for enden af en ca 3 km grusvej med store huller.

Dette sted er et rigtig flot naturområde hvor der er mange vandrestier og der flyver mange store rov fugle rundt.

Vi går rundt i området og Anders finde sit foto sted til i aften.

Efter en kølig nat kørte vi tilbage af grusveje mod sergovia, en flot tur på gode veje.

Vi køre langs bjergryggen på Højsletten i ca 950 meters højde og der er stadig er sne på toppen.

Undervejs finder vi en tankstation men vaskefaciliteter så vi kan få vasket autocamperen.

Målet denne dag er Sergovia stellplads Plaza de toros her er mulighed for at få tømt gråvand og få frisk vand på, man kan holde her i 72 timer ganske gratis gode store pladser.

Autocamper pladsen ligger i gå afstand til den gamle bydel og ca 10 min gang til der hvor akvædukten start.

Hele eftermiddag går med at med at se akvædukten, domkirken og Alcazar samt diverse pladser vi afslutter byture med en is kold øl når jeg siger is kold så var der simpelthen drivis på glasset en 0,75l til kun 2.50 euro.

Vi forlader Sergovia næste morgen og køre af betalingsvej til Toledo.

Desværre er det umuligt at komme til at pakere ved byen så vi beslutter at tage et par overnatninger på campingpladsen el Greco som ligger ca 1.5 km fra byen, hvis man ikke gider gå så er der bus stoppested lige uden for pladsen direkte til centrum hver time.

På pladsen er der gode faciliteter og gode store pladsersamt gratis WiFi ved baren.

Vi bruger 2 dage på at se byen.

Domkirken er Spaniens næststørste fra 1492, derefter så vi Toledos mest dominerende bygning Alcazar, vi slednere lidt rundt på må og få og finder en vandresti langs floden Rio Tajo som går hele vejen rundt om byen.

Vi synes det var et fantastisk syn at se op på byen nede fra kløften.

Turens næstestop er møllerne ved Consuegra.

Efter en times kørsel ankommer vi til consuegra hvor de gamle møller står fra Don Quixote tid af ( en god historie ) De gamle møller er privatejet og bliver brugt som bar mm.

Her finder anders en valmue mark og hygger sig med lidt foto, tro at han var alene men nej der kom også lige et par hundrede år.

Der er en stor parkeringsplads lige ved busholdepladsen hvor man kan holde og evt overnatte.

Men vi vælger at køre helt oppe mellem møllerne hvor der er en fantastisk udsigt over bjergene. Der overnatter vi.

Lørdag morgen køre vi til Valencia her skal vi på på camperpark Valencia de næste par dage.

Formålet med vores besøg er at se Valencia City of The arts & Sciences et inspirerende bygningsværk.

Turen fra camper park til Valencia City of The arts & Sciences er først med toget til centrum hvor efter det så er en gå tur ca 20 min gennem et flot ca 4 km langt park anlæg med springvand mm.

Vi besluttede at vi gerne ville opleve stedet ved solnedgang hvor alle lysene bliver tændt så til aften tager vi afsted igen først en tur i den gamle bydel og så videre med metoren et par stop .

Da sidste metro køre hjem klokken 22.15 må vi tage en taxa hjem og blev overrasket over at det ikke var så dyrt.

I dag har vi slappet vasket tøj mm næste stop bliver byen Antequera.

I Antequera overnattede vi på byens gratis stellpladsen her er muligheder for at få tømt gråvand og få frisk vand på.

Antequera er en rigtig hyggelig by at vandre rundt i, hvidkalkede huse gamle fasader små smalle gader.

Oppe på toppen ligger der en gammel borg samt en kirke med en fantastisk udsigt over byen vi sluttede bytur af med en is kold øl med lidt snack til.

I morgen besøger vi en flamingo parken i byen fuente de piedra hvor vi skal se de mange flamingoer og gå en lang tur i parken.

På denne tur har vi besluttet at besøge malaga.

Vi synes ikke at div stellpladser omkring malaga er noget vi vil overnatte på så derfor beslutter vi os for at bruge campingpladsen torremolinos.

Pladsen ligge i gå afstand til stationen og der går bus lige udenfor pladsen til malaga.

Vi holder en lang køre pause og nyder stranden og solen.

De fleste eftermiddage tager vi bussen ind til malaga.

Vi besøger katedralen og pissaos føde hjem. Vi får også besøgt malagas ældste sherry bar mums det smager godt PS prisen bliver skrevet med kridt på bordet.

Vi er også oppe og se den gamle borg og den flotte udsigt over byen og havnen.

Vi elsker at besøge div zoo når vi er ude og rejse så vi ser også bioparken en zoo i fuengirola.

Her er en del aber og krokodiller. Da vejet driller på denne rejse når vi at besøge malaga flere gange.

Vi har hjemmefra valgt at vi skal se Gilbartar igen Vi parkere på slellpladsen med udsigt til klippen.

Går den lange vej op til toppen hvor aberne bor sikke en flot tur med en fantastisk udsigt 326m oppe.

Vi sætter nu kursen mod algarve første stop er den gratis stelplads i castro marim her får vi turens billigste øl i baren på bygens tov 1,20 €.

Vi ser også byen albufeira, man kan gå fra byens campingplads dejlig gå tur på stisystem.

På denne tur vil vi gerne se de flotte strande ved alkarvekysten.

Vi starter med stranden marinha her kan man gå over til den populære grotte bengil men man må desvære ikke overnatte i området mere til stor skuffelse for os så kan anders ikke så nemt få solopgangsfoto.

Jagten på strandene forsætter og vi finder en lille strand i samme område og her er der ikke camping forbudt.

Da vejret stadig er udstabilt køre vi ud til sarges. Her ser vi søfartskolen og fyrtårnet. Dagen efter ser besøger vi largos zoo.

Vi skal jo se alle de flotte strande omkring largos og derfor vælger vi byens campingplads som base de næste par dage. Pladsen er meget dårlig nedslidt og der bliver ikke gjort rent på wc m

Vejret er stadig mega dårligt men vi for dog set byen og dens flotte strande.

Vi har stadig en uge til bage før vi skal køre mod le mans så vi beslytter at tage tilbage til malaga området for der er vejret bedst.

Det bliver således til et gensyn med bjergbyen Ronda og vil lægger også vejen forbi cordoba.

Córdoba, som engang var Europas største by.

Vi går en tur i det historiske centrum, som er utrolig velbevaret, og hvor gaderne stadig har den samme krogede struktur, som maurerne i sin tid designede.

Derefter besøger vi den 1000 år gamle moské. Karl V’s katolske domkirke er bygget 500 år senere og passet ind midt i moskéen, som er den næststørste moské i hele verden.

Nu står der så racerløb på kalenderen vi har hjemmefra købt billetter til le mans.

Vi skal på på camping houx her er der strøm og wc med mulighed for bad.

Efter lidt besvær finder vi indgangen til houx og får anvist vores plads.

Hele campingområdet minder om en slags roskilde festival.

Dette er ikke lige os mega meget musik larm og fulde mennesker.

Selve løbet er en stor oplevelse og om fredagen går vi rundt i pitområdet dette er også meget fedt.

Vi synes dog at det er svært at komme med busserne ud til de sving der ligger længst væk.

Vi er dog heldige at få et lift med vores naboer så vi oplever også arnage svinget i mørke og kan se de rødglødende bremser.

Super fed oplevelse. Anders får styret sine foto lyster han må kæmpe om de gode pladser og der er hegn i vejen hele tiden.

Alt i alt en dejlig oplevelse men tro ikke vi gør det igen på denne måde.

Vi har stadig 14 dage tilbage inden arbejdet kalder igen.

Nu skal vi ud og se Mont saint Michel her er super gode parkeringsforhold og gratis shuttle bus ud til borgen.

Da vi kommer derud er det helt lavvandet, så øv for Anders som har drømt om et foto af borgen med vandspejling.

I Selve bymidten er der små hyggelige gader her meget stejlt med mange trapper.

Anders Jensen finder et sted til aften skydning midt ude i det grønne område.

Her står vi så senere og venter på at lysene skal tænde oppe i byen med stadig lavvandet øv øv.

Lige inden det blev helt mørkt står der en helt masse mennesker samletoppe på broen og kikker ned, kort tid efter høre vi en brusen og opdager at vandet var på vej ind meget hurtigt og da vi jo står på en lille ø må vi hurtigt pakke sammen og komme i sikkerhed oppe på broen.

Efter besøget på Mont saint Michel finder vi ud ad at vi næsten køre forbi den amerikanske kirkegård hvor der ligger næsten 10000 begravet efter slaget ved Omaha beach June 6 1944.

Vi for et par timer til at gå med at se alle de kors der var sat pænt op i alfabetisk orden og lige på række, både amerikanske og britiske soldater ligger side om side der er en gravsten for hver soldat med navn på alle sammen registreret og årstal.

Det må have været en frygtelig landgang i de dage. En stor oplevelse og mærke historiens vingesus.

Turens næste destination er byen Gent.

Her ligger vi først på camping blaarmeersen lidt uden for Gent en super dejlig plads med store pladser, og med græs her er der mulighed for at få tømt gråvand, spise sted og endda mulighed for at få vasket camperen.

Vi bruger dagen på at få styr på vasketøj mm.

Dagen efter ser vi byen Gent super hyggeligt by med mange kirker og en gammel borg midt inde i byen, selve centrum minder lidt om Nyhavn kanaler huse og broer.

Et lidt anderledes højdepunkt på rejsen er sejl turen med pandekagebåden i Amsterdamhavn.

Spis alt hvad du kan for 18.50 euro plus en fantastisk sejltur i Amsterdam havn.

Vi får også besøgt møllerne ved zaanse schans og den berømte ostefabrik Her smager vi mange oste og lidt chokolade.

Vi holder ved stellpladsen lige ved stationen i zaanse kun ca 1 km fra møllerne, dejlige store pladser, støjen fra stationen høre man næsten ikke.

Vi har brugt pladsen flere gange.

Vores sidste del af turen har vi kaldt jagten på de hollanske møller.

Anders er helt vild med disse møller og særlig når solen er gået med og der er lys på.

Vi ser mange møller disse dage nogle er flottere end andre. blandt de flotteste er zwaluw i byen burdaard.

Her bor vi på byens Slelplads i havnen med flot udsigt til møllen.

I Dokkun er der også 2 flotte møller Zeldenrust og de hoop her benytter vi også byens gratis stelplads i gå afstand til møllerne og den hyggelige by.

Den sidste mølle anders skal tage stemningsfoto ligger desværre 3 km fra nærmeste stelplads. så vi må gå meget denne dag/aften.

Møllen hedder de helper og ligger ved groningen.