Skip to main content

Nordkap

Vi havde snakket om at køre til Nordkap i flere år men Sydeuropa vandt altid.

Dette års sommerferie kom dog endelig til at gå mod nord da Anders ikke må ligge og tage solbad mere.

Vores nye motto er derfor  DET ER SEJT AT VÆRE BLEG.

Vi har planlagt at køre op til Nordkap af indlandsvejen og hjem ned langs Norges kyst.

Fredag den 21/6 Køre vi hjemme fra med kurs mod Nord.

Vejret er fint men vi har en del problemer med vores gps men vi tager kortet frem og der er heldigvis ikke så mange veje at holde styr på.

Kl 19 køre vi ind på indlandsvejen og kl 22 stopper vi for den dag på en hyggelig resteplads i byen Sunne. Restepladsen ligger ved byens golfklub.

Her er en mega flot udsigt.

Vi står tidligt op det er jo dejligt lyst på denne tid af året og køre videre formiddagskaffe og kanel bolle i bygen Sveg.

Turen forsætter vi gør ikke så mange ophold da vi kan se at de lover fuld sol på Nordkap den 23/6 og det vil vi gerne opleve så vi køre rigtigt lange denne dag.

Der er dag store huller i vejen 50 km før jokkmokk øv øv og det er begyndt at regne.

Vi er dog ude for at tage foto da vi passere polarcirklen.

Vi stopper denne lørdag kl 19 ved stellpladsen i jokkmokk det regner stadig så vi hygger med lidt god mad og et glas vin.

denne dags køre tur blev 1100 km. Det gode er dog at de stadig lover fuld sol på Nordkap i morgen.

Det regner stadig da vi står op og skal forsætte turen, det er 4 grader da vi køre ind i findland og det bliver ikke bedre da vi remmer Norge først da vi skal holde frokost i Alta er solen kommet frem og det det er 17 grader vi mangler kun 226 km til Nordkap.

Vi er fremme på Nordkap kl 16 og her er rigtig mange autocamper og campingvogne, vi finder en plads og solenskinner fra en skyfri himmel det er bare så fantastisk.

Vi går en tur rundt i området ser globussen og monumentet barn af Jorden der er symbol på samarbejde glæde og venskab.

Vi for noget at spise inden vi skal ud og opleve midnatsolen det er en hel fantastisk syn sikke en oplevelse at holde sankthans aften her.

vi nyder et glas champagne Kl 02 ligger vi i vores seng planen er at gå ud til det nordligste punkt i morgen.

Da vi vågner næstemorgen må vi desværre ændre planer da det er helt tåget tør vi ikke gå de 9 km ud til det nordligste punkt og køre derfor ned fra platuet og det bliver mere og mere tåget, vejrudsigten lover regn og blæst de næste mange dage så vi vælger at køre til alta og se alta museum med alle helleristningerne.

Det er lidt specielt at gå rundt på stigerne og se alle de tegninger vores forfædre har lavet.

En af de andre store oplevelser på denne tur er at se Lofoten

Anders har i mange år gerne ville tage foto af byen Reine så vi beslutter at køre med mod lofoten dog vil vi gerne stoppe og besøge polar park den nordligste beliggende zoo.

Turen køre vi ad a4 der er ca 540 km til loforten.

Denne aften stopper vi på en gratis stelplads lige ned til fjorden vejret er igen blevet bedre så vi kan spise ude.

Vi ankommer til pakken lige efter frokost her er dyr fra nord Europa vi nyder at gå rundt i parken og se på dyrene men kan overnatte på dyreparkens p plads der er lavet et par stellpladser og der er wc og bad.

Vi vælger dog at køre lidt videre denne sene eftermiddag i håb om at finde en stelplads med vandudsigt det finder vi dog ikke og må tage en p-plads.

Det er en rigtig flot køre tur gennem Norges landskab vi gør flere ophold på vejen og nyder den stor slået natur.

Vejret er ikke med os det regner meget og derfor køre vi helt ud til Å hvor der er en stor gratis stellplads.

Vi hygger i camperen ser film og slapper af mens det bare regner og regner.

Næste morgen er solen kommet frem og vi køre til Riene.

Vi ser byen og Anders tager foto sidst på eftermiddagen køre vi til Gimsøy for at se den gamle kirke.

Anders synes det er et fantastisk sted at tage foto men vejret er igen skiftet til blæst og regn.

Vi tjekker vejrudsigten og igen er vi uheldige regn og atter regn og da vi kun har 3 ugers ferie til denne tur må vi lægge nye planer.

Vi vil sejle fra lofoten tilbage til fastlandet så vi køre til lødingen sover på en stor p-plads med flere autocampere og næstemorgen sejler vi til Bognes.

Vi har nu en del vaske tøj og det regner igen så vi tager en overnatning på Fauske campingplads.

Efter at have fået styr på alt vasketøjet beslutter vi os for at se Svartisen næste dag.

Vi køre de 200 km til breen som er den anden største i Norge de sidste 20 km på en lille smal vej.

Vejen ender på en p-plads herfra sejler vi i en lille båd over svartevandet bagefter skal men vandre 3 km op over fjellet før man kan komme helt tæt på Breen.

Det er en hård tur op over fjellet meget stejlt det blæste en del og regnede også men da vi kom frem til Breen skinnede solen.

Vi ser også et par vandfald på vores vandre tur alt i alt en god oplevelse.

Tilbage i camperen beslutter vi os for at køre lidt mere denne dag og ved 18 tiden finder vi en lækker stelplads ved laksefosen her skinner solen og vi sidder igen ude og nyder vejret og en kold øl.

Næste dag går vi rundt i området og Anders tager foto solen skinner hurra en aften og morgen med sol.

Vi sætter kursen mod Trondheim de bliver igen regn vejr og da vi ankommer til Trondheim regner det så meget at vi bare finder den nye store stell plads og betaler for en overnatning.

Det regner og regner vi tager regntøj på for at se byen men det er bare våd over alt og Anders kan ikke tage foto øv æv vi spiser en pizza og håber på tør vejr men det regner og regner.

Igen må vi lave om i planerne da de lover regn de mange næste dage.

Vi køre videre ned over dovrefjellet og til byen lom her beslutter vi os for at tage et par overnatninger på byens campingplads.

Det er flere ting at se i lom den gamle stav kirke. Der er også flere vandre ture i området.

Vi tager derfor rygsækken på og gå der ud ad vi kommer godt højt op på fjellet og der er en rigtig god udsigt over lom og omegn.

Planen var at gå helt op i til toppen 890 m oppe men det er meget stejlt de sidste stykke så vi beslutter at gå ned igen.

Tilbage i vognen snakker vi om at køre en tur op til galdhøjpiggen og nyde udsigten men igen vil vejret ikke man lukker vejen der op sidst på eftermiddagen da de lover frost og sne.

Endnu en gang ser vi på vejrudsigten og der er sol i Sverige så vi sætter kurs mod trollhatten vi har flere gange talt om at de det store vandfald når de åbner for sluserne.

Da vi ankommer til trollhatten finder vi en p-plads med udsigt til vandfaldet solen skinner og vi går op på broen for at se når der åbnes for vandet sikke en oplevelse.

Vi bestemmer os for at blive i området et par dage vi går nogle lange ture Anders for taget nogle stemningsfoto af solopgang og aften foto.

Vi elsker at se div zoo og dyreparker så derfor beslutter vi os for at besøge nordens ark.

Vi har lyst til lidt lukus derfor tager vi en overnatning på nordens ark hotel man for både engang til dyreparken på ankomst dagen og afrejsedagen samt lækker morgen buffet.

Vi går rundt i parken hele dagen vejret er dejligt sol og sommer.

Vi har hjemmefra hørt om et kæmpe shopping center i Sverige Gekås ullared vejret er igen slået om regn og blæst så vi lægger vejen forbi dette center men det har resten af Sverige også.

Vi opgiver og køre hjemad vi tager en overnatning i Malmø da det blæser en del.

Dagen efter kører vi hjem igen, sikken en tur, gør vi det igen Hmm måske ??. ikke lige nu.